Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revision Previous revision Next revision | Previous revision | ||
views:politik3 [2016/05/27 14:53] – [Friheten är en tratt] ragnvald | views:politik3 [2016/06/09 20:13] (current) – [Friheten är en tratt] ragnvald | ||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
<TEXT align=" | <TEXT align=" | ||
- | =====Censur | + | =====Ansvar |
</ | </ | ||
//Det pågår upp till flera förvirrande debatter om " | //Det pågår upp till flera förvirrande debatter om " | ||
Line 9: | Line 9: | ||
</ | </ | ||
- | Sverige har fyra grundlagar, de kan inte ändras efter opinionssvängningar – det krävs beslut av två på varandra följande riksdagar med allmänna val emellan. Skrivningen måste vara den samma vid båda omröstningarna. En grundlagsfråga kan också (sedan 1980) göras till föremål för en folkomröstning, | + | Sverige har fyra grundlagar, de kan inte ändras efter opinionssvängningar – det krävs beslut av två på varandra följande riksdagar med allmänna val emellan. En grundlagsfråga kan också (sedan 1980) göras till föremål för en folkomröstning, |
Andra lagar får inte strida mot grundlagen, det vill bland annat säga att en " | Andra lagar får inte strida mot grundlagen, det vill bland annat säga att en " | ||
Line 19: | Line 19: | ||
* Regeringsformen (RF), som talar om hur landet ska styras både i krig och fred. Här lagstadgas den parlamentariska demokratin och maktfördelningsprincipen (lagstiftande, | * Regeringsformen (RF), som talar om hur landet ska styras både i krig och fred. Här lagstadgas den parlamentariska demokratin och maktfördelningsprincipen (lagstiftande, | ||
* Successionsordningen (SO), talar om vilken familj som ärver kungamakten och i vilken ordning. Just nu är det så att bara ättlingar till Karl XVI Gustaf kan bli kung eller drottning. | * Successionsordningen (SO), talar om vilken familj som ärver kungamakten och i vilken ordning. Just nu är det så att bara ättlingar till Karl XVI Gustaf kan bli kung eller drottning. | ||
- | * Tryckfrihetsförordningen (TF), kom 1766 (och därför | + | * Tryckfrihetsförordningen (TF), kom 1766 (firar |
</ | </ | ||
<WRAP half column> | <WRAP half column> | ||
Line 27: | Line 27: | ||
Både tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetslagens syfte beskrivs dessutom i regeringsformens 2 kapitel, | Både tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetslagens syfte beskrivs dessutom i regeringsformens 2 kapitel, | ||
- | Det är viktigt att komma ihåg att dessa lagar reglerar förhållandet mellan medborgaren och staten, //inte// mellan medborgarna. Om du angriper mig för något jag sagt eller skrivit är det ett angrepp på mig, inte på min yttrandefrihet. Använder du våld eller andra kränkningar är det antingen en sak mellan oss, eller om det är tillräckligt grovt, ett fall för polisutredning och åtal. Men det är inte ett angrepp på yttrandefriheten. Bara de som sitter i den lagstiftande församlingen, | + | Det är viktigt att komma ihåg att dessa lagar reglerar förhållandet mellan medborgaren och staten, //inte// mellan medborgarna. Om du angriper mig för något jag sagt eller skrivit är det ett angrepp på mig, inte på min yttrandefrihet. Använder du våld eller andra kränkningar är det antingen en sak mellan oss, eller om det är tillräckligt grovt, ett fall för polisutredning och åtal. Men det är inte ett angrepp på yttrandefriheten. Bara de som sitter i den lagstiftande församlingen, |
+ | |||
+ | Övriga övergrepp och ingrepp hanteras via brottsbalken, | ||
</ | </ | ||
</ | </ | ||
Line 59: | Line 61: | ||
Fram till yttrandefrihetsgrundlagen svävade etermedia i ett moln av " | Fram till yttrandefrihetsgrundlagen svävade etermedia i ett moln av " | ||
- | Staten tillsätter också styrelseordförande i koncernens bolag. Men, formellt är svensk public service oberoende av staten – även om det är staten som håller i penningpåsen. | + | Staten tillsätter också styrelseordförande i koncernens bolag. Men, formellt är svensk public service oberoende av staten – även om det är staten som håller i penningpåsen. Verksamheten är heller inte skattefinansierad, |
Public service-mediernas speciella position skapade så småningom det som kallades " | Public service-mediernas speciella position skapade så småningom det som kallades " | ||
Line 65: | Line 67: | ||
<WRAP half column> | <WRAP half column> | ||
- | De allmänt erkända massmedieideologierna är dock av en annan art. Då talar man om en // | + | De allmänt erkända massmedieideologierna är dock av en annan art. Då talar man om en // |
</ | </ | ||
</ | </ | ||
Line 112: | Line 114: | ||
Just nu är det ganska högt i tak, eller brett i tratten, våra grundlagar gäller och är tack vare sin konstruktion svåra att ändra – och värda att försvara. | Just nu är det ganska högt i tak, eller brett i tratten, våra grundlagar gäller och är tack vare sin konstruktion svåra att ändra – och värda att försvara. | ||
- | Den som tänker sig inskränka tratten bör, med en blick tillbaka på spanska inbördeskriget, | + | Den som tänker sig inskränka tratten bör, med en blick tillbaka på spanska inbördeskriget, |
+ | |||
+ | Det mesta av det vi är rädda för //är redan förbjudet// | ||
</ | </ | ||
<WRAP half column> | <WRAP half column> | ||
- | Det mesta av det vi är rädda för //är redan förbjudet// | ||
- | "//Den som övar olaga tvång eller olaga hot med uppsåt att påverka den allmänna åsiktsbildningen eller inkräkta på handlingsfriheten inom politisk organisation eller yrkes- eller näringssammanslutning och därigenom sätter yttrande-, församlings- eller föreningsfriheten i fara, dömes för brott mot medborgerlig frihet till fängelse i högst sex år.//" | + | "//Den som övar olaga tvång eller olaga hot med uppsåt att påverka den allmänna åsiktsbildningen eller inkräkta på handlingsfriheten inom politisk organisation eller yrkes- eller näringssammanslutning och därigenom sätter yttrande-, församlings- eller föreningsfriheten i fara, dömes för brott mot medborgerlig frihet till fängelse i högst sex år.//" |
Eller varför inte 19 kapitlet, **Om brott mot rikets säkerhet**, | Eller varför inte 19 kapitlet, **Om brott mot rikets säkerhet**, | ||
- | "//Om någon utan regeringens tillstånd här i riket värvar folk till främmande krigstjänst eller därmed jämförlig tjänst eller förmår folk att olovligen begiva sig ur riket för att taga sådan tjänst, dömes för olovlig värvning till böter eller fängelse i högst sex månader eller, om riket var i krig, till fängelse i högst två år. Lag (1974: | + | "//Om någon utan regeringens tillstånd här i riket värvar folk till främmande krigstjänst eller därmed jämförlig tjänst eller förmår folk att olovligen begiva sig ur riket för att taga sådan tjänst, dömes för olovlig värvning till böter eller fängelse i högst sex månader eller, om riket var i krig, till fängelse i högst två år. Lag (1974: |
Det räcker väl så? Vi behöver t.ex. ingen speciell lag för resor till Syrien eller för bekämpande av de verkligt obehagliga åsikterna och deras företrädare. Vi kan börja med att tillämpa det vi har. | Det räcker väl så? Vi behöver t.ex. ingen speciell lag för resor till Syrien eller för bekämpande av de verkligt obehagliga åsikterna och deras företrädare. Vi kan börja med att tillämpa det vi har. | ||
+ | |||
+ | Istället bor debattörerna fokusera på den andra, och kanske ännu viktigare, principen: // | ||
+ | |||
+ | Det ser ut som om EU i allmänhet inte riktigt gillar denna princip, så istället för att ropa på förbud hemma borde vi motarbeta att inskränkningar kommer " | ||
+ | |||
</ | </ | ||
</ | </ |